Drobečková navigace

Úvod > Bosch Servis > Hybrid vehicle service

Opravy, servis a přestavby vozidel s elektrickým a hybridním pohonem.

Hybrid vehicle service servis hybridních vozidel

Automobily na hybridní pohon

V automobilech se používá paralelní a kombinovaný hybridní pohon .
Velkou výhodou hybridních automobilů je využívat výhody obou pohonů.
U elektropohonu je malá hlučnost, žádné výfukové plyny a vysoká účinnost elektromotoru asi 90%. Elektromotor je sice výhodný k pohonu, ale problém je uchovávání dostatku energie potřebné k pohonu.
U spalovacího motoru ( benzínového nebo dieselového ) pohonu je výhodou dojezd vozidla a rychlost při jízdě. Je zde nižší spotřeba paliva, než u klasického pohonu.
Při kombinace obou pohonů zanikne nevýhoda elektro pohonu a nevíhoda spalovacího motoru. Dochází ke snížení spotřeby a emisí
Velkou nevýhodou je pořizovací cena automobilu, zvýšení hmotnosti automobilu a zmenšení zavazadlového prostoru.

Rozdělení hybridních pohonů

Mikrohybrid

V podstatě jde jen o vyspělejší formu systému start-stop se silnějším startovacím generátorem, který je schopen lépe a déle zásobovat energií palubní systémy a pracuje rychleji než obyčejný startér. Mikrohybridní systém Peugeotu například vypíná motor už při dojíždění k semaforu - v rychlosti 25 km/h a nižší! Podobně jako u Smartu MHD (Micro Hybrid Drive) ale neslouží akumulátory a generátor k samotnému pohonu vozu.

Mild hybrid

Zde funguje elektromotor jako "booster" pro spalovací agregát, kterému pomáhá dodat potřebné newtonmetry při akcelari - u Hond CR-Z, Insight, Civic a Jazz. Nicméně někdy umí vozidlo i pohánět, ovšem jen při extrémě citlivé práci s akcelerátorem. Na rozdíl od full hybridu si však u něj nelze ručně navolit čistě elektrický pohon, asistenci elektromotoru řídí pouze elektronika. IMA (Integrated Motor Assist) má v kompetenci též funkci start-stop.

Full hybrid (paralelní hybrid)

Hybridní automobil v pravém slova smyslu - kombinuje spalovací pohonnou jednotku s elektromotory a umožňuje dle rozhodnutí řidiče i samostatnou jízdu na elektřinu. Zásoba energie v akumulátorech ale zatím stačí jen na krátkou vzdálenost kolem 2 kilometrů, musíte navíc jet rychlostí cca do 60 km/h. V našem výběru zastupuje full hybridy Audi Q5 Hybrid, Infiniti M35h, Lexusy CT 200h a RX 450h nebo Toyoty Auris HSD a Prius.

Plug-in hybrid

Nástavba full hybridu, která umožňuje dobíjení akumulátorů nejen pomocí rekuperace při brzdění, ale také připojením do zásuvky běžné rozvodné sítě. Silnější baterie (u Toyoty Prius Plug-in kapacita 5,2 kWh místo 1,3 kWh) zvládnou zásobovat elektromotory déle, takže se dojezd na elektřinu prodlužuje u zmíněného Priusu Plug-in zhruba na 20 kilometrů. Tento vůz se do běžného prodeje dostane letos za cenu kolem 800 tisíc korun.

Zdroj: Auto Tip 02/12

 

Servis hybridních vozidel.

 bigstock-Electric-Car-in-Charging-Stati-49288967-642x336.jpg

 

Ukázka hybridního pohonu Toyota

hybrid - Honda CR-Z

Honda CR-Z na LPG

Pohonné ústrojí

Celkový výkon motoru a systému IMA je 91 kW (124 k) a točivý moment dosahuje plných 174 Nm. Hodnota maxima točivého momentu je stejná jako u modelu Civic s motorem 1,8 l, je však k dispozici již od 1 500 ot./min., což je hodnota, která byla v minulosti dostupná pouze u motorů s přeplňováním. Přestože je hodnota točivého momentu srovnatelná s modelem Civic, produkuje Honda CR-Z o 35 g/km** emisí CO2 méně než jeho sourozenec s konvenčním pohonem. Emise dalších škodlivých plynů jsou také velmi nízké a nikl-metalhydridové baterie lze na konci životního cyklu vozidla recyklovat u dealerů značky Honda.

Motor a elektromotor

Manuální převodovka je spojena s 1,5 litrovým čtyřválcovým motorem i-VTEC, který je v Evropě novinkou, a který je hlavním prvkem vytvářejícím unikátní charakter modelu CR-Z. Tento výkonný, ale přesto úsporný motor pochází z agregátu používaného v některých neevropských verzích modelu Jazz. Vysokootáčkový charakter tohoto středně velkého motoru doplňuje dodatečných 78 Nm točivého momentu poskytovaných elektromotorem o výkonu 10 kW (14 k), který je umístěn mezi motorem a spojkou. Elektromotor poskytuje točivý moment v nízkých a středních otáčkách, což vozu CR-Z dodává pružnost obvyklou pro vozy s přeplňovaným motorem.

umístění nádrže LPG nádrž LPG zavazadlový kufr auta
umístění plnící přípojky LPG přepínač BA/LPG namontované zařízení LPG je BRC

Zpět na BOSCH servis

fedor auto